Asa…am tot postat diverse traduceri pana acum fiind convinsa ca ele exprima mai bine , in cuvinte mai potrivite sa zicem, lucrurile despre care eu consider ca trebuie cunoscute atunci cand vrem sa aflam mai multe despre HS ca filosofie educationala. Am sa fac asta in continuare, dar imi propun ca in paralel sa incepem o discutie mai putin formala despre aceste realitati in Romania.
Si asta pentru ca , discutand pe diverse forumuri acest subiect (HS) am remarcat o gramada de probleme pe care si le pun oamenii, obstacole pe care le vad, prejudecati pe care le au, la care nici nu m-as fi gandit. Este adevarat ca ele sunt de multe ori tangentiale cu Hs, dar exista in acest context pentru simplul motiv ca oamenii isi pun aceste probleme in acest mod.
Astazi cate ceva despre legalitate.
Im majoritatea tarilor civilizate (spre exemplu USA, Canada, Australia., Noua Zeelanda, Cehia, Danemarca, Finlanda, Franta, Belgia, Olanda, Scotia, Spania, Italia, Elvetia, Marea Britanie, Ungaria, Irlanda, Israel, …si lista continua atat in Europa cat si raspandindu-se si pe alte continente) educatia acasa este perfect legala, explicit mentionata in lege.
Diferentele care sunt de la stat la stat in aceasta privinta sunt reprezentate de legile conexe care se refera la modul de control, de prevenire a abuzurilor, lucru perfect firesc.
In Romania, educatia acasa era explicit mentionata de lege ca forma alternativa de invatamant inainte de nationalizarea invatamantului facuta de regimul comunist in 1948.
Dupa ’90, reflexele etatiste si totalitare in aceasta privinta au continuat insa si aceasta forma alternativa de educatie nu a mai fost mentionata de legea invatamantului, ba statul s-a intins cu controlul nepermis de mult si asupra invatamantului privat si confesional (pe care le permite) reglementandu-le curriculumul. Practic se intampla asa: statul emite o curricula unica, oficiala, “de stat” pe care toata lumea trebuie sa o urmeze. Daca scolile private si/sau confesionale doresc sa faca alte materii, nu le pot face decat in plus, peste curricula oficiala, unica. Ceea ce logostic este foarte greu. Plus ca este absurd.
In acest moment totusi, homeschooling in toate formele sale (de la foarte structurat la total nestructurat – vezi radical unschooling) se poate, din fericire practica in Romania datorita unei portite in lege.
Portita despre care vorbesc, permite ca un copil sa fie educat inafara Romaniei, intr-o scoala care ofera foaie matricola, diploma si toate celelalte hartii necesare birocratiei, toate oficial emise de catre statul respectiv. Ceea ce poate folosind HS, dat fiind ca sunt atat de multe stat care il recunosc, cum este si firesc.
Exista scoli care ofera celor educati acasa, asa numite programe-umbrela, emitand toate actele necesare (in urma unor teste ce se pot desfasura prin corespondenta sau on line, prezentari de portofolii si asa mai departe) , acte ce sunt perfect recunoscute de statul roman. Copiii se pot transfera in sistemul romanesc daca o doresc oricand in timpul scolii si pot obtine diploma de absolvire a liceului emisa de autoritatea educationala a statului respectiv, indiferent ce metoda de invatare a ales (inclusiv RU). Fireste, toate aceste servicii sunt contra cost, dar costurile nu sunt insurmontabile, vorbim despre niste sute de dolari pe an. Un exemplu aici: http://www.independent-learning.com/newsite/news.htm
Pe mine personal aceasta veste m-a facut sa ma simt mai bine, desi doresc sa lupt in continuare pentru a obtine legalitatea explicita a HS in legile romanesti, asa cum este corect intr-o tara denumita “libera”.
M-a facut sa ma simt mai bine pentru ca ceea ce ma interesa in primul rand era ca educatia copiilor mei sa aiba loc asa cum consider eu ca este cel mai bine si ma bucur ca se poate fara a risca pentru mine si ei , probleme legale.
Si asta pentru ca , discutand pe diverse forumuri acest subiect (HS) am remarcat o gramada de probleme pe care si le pun oamenii, obstacole pe care le vad, prejudecati pe care le au, la care nici nu m-as fi gandit. Este adevarat ca ele sunt de multe ori tangentiale cu Hs, dar exista in acest context pentru simplul motiv ca oamenii isi pun aceste probleme in acest mod.
Astazi cate ceva despre legalitate.
Im majoritatea tarilor civilizate (spre exemplu USA, Canada, Australia., Noua Zeelanda, Cehia, Danemarca, Finlanda, Franta, Belgia, Olanda, Scotia, Spania, Italia, Elvetia, Marea Britanie, Ungaria, Irlanda, Israel, …si lista continua atat in Europa cat si raspandindu-se si pe alte continente) educatia acasa este perfect legala, explicit mentionata in lege.
Diferentele care sunt de la stat la stat in aceasta privinta sunt reprezentate de legile conexe care se refera la modul de control, de prevenire a abuzurilor, lucru perfect firesc.
In Romania, educatia acasa era explicit mentionata de lege ca forma alternativa de invatamant inainte de nationalizarea invatamantului facuta de regimul comunist in 1948.
Dupa ’90, reflexele etatiste si totalitare in aceasta privinta au continuat insa si aceasta forma alternativa de educatie nu a mai fost mentionata de legea invatamantului, ba statul s-a intins cu controlul nepermis de mult si asupra invatamantului privat si confesional (pe care le permite) reglementandu-le curriculumul. Practic se intampla asa: statul emite o curricula unica, oficiala, “de stat” pe care toata lumea trebuie sa o urmeze. Daca scolile private si/sau confesionale doresc sa faca alte materii, nu le pot face decat in plus, peste curricula oficiala, unica. Ceea ce logostic este foarte greu. Plus ca este absurd.
In acest moment totusi, homeschooling in toate formele sale (de la foarte structurat la total nestructurat – vezi radical unschooling) se poate, din fericire practica in Romania datorita unei portite in lege.
Portita despre care vorbesc, permite ca un copil sa fie educat inafara Romaniei, intr-o scoala care ofera foaie matricola, diploma si toate celelalte hartii necesare birocratiei, toate oficial emise de catre statul respectiv. Ceea ce poate folosind HS, dat fiind ca sunt atat de multe stat care il recunosc, cum este si firesc.
Exista scoli care ofera celor educati acasa, asa numite programe-umbrela, emitand toate actele necesare (in urma unor teste ce se pot desfasura prin corespondenta sau on line, prezentari de portofolii si asa mai departe) , acte ce sunt perfect recunoscute de statul roman. Copiii se pot transfera in sistemul romanesc daca o doresc oricand in timpul scolii si pot obtine diploma de absolvire a liceului emisa de autoritatea educationala a statului respectiv, indiferent ce metoda de invatare a ales (inclusiv RU). Fireste, toate aceste servicii sunt contra cost, dar costurile nu sunt insurmontabile, vorbim despre niste sute de dolari pe an. Un exemplu aici: http://www.independent-learning.com/newsite/news.htm
Pe mine personal aceasta veste m-a facut sa ma simt mai bine, desi doresc sa lupt in continuare pentru a obtine legalitatea explicita a HS in legile romanesti, asa cum este corect intr-o tara denumita “libera”.
M-a facut sa ma simt mai bine pentru ca ceea ce ma interesa in primul rand era ca educatia copiilor mei sa aiba loc asa cum consider eu ca este cel mai bine si ma bucur ca se poate fara a risca pentru mine si ei , probleme legale.
3 comentarii:
Buna!
Va rog sa imi spuneti unde ati gasit aceasta portita si anume unde este acest text al legii despre care vorbiti, pentru ca sunt foarte interesata legat de copiii mei.
Va multumesc, Bianca
Salutare!
Ma intereseaza aceasta portita de care vorbiti,dar as vrea mai multe informatii.
Va rog din suflet sa ma contactati la adresa de email paula.k.luca@gmail.com.
Va multumesc,
Paula
Ma intereseaza si pe mine.Vreau sa cunosc care e aceasta portita,am doi copii si imi doresc muuult aceasta!Adresa mea.lunggabi@yahoo.com
Trimiteți un comentariu